duminică, 10 iulie 2016

Macarale, materiale si motoreductoare

Macaraua este un tip de masina, pusa in miscare de motoare electrice, care foloseste cabluri, franghii sau lanturi pentru a ridica sau cobora materiale, dar si pentru a le muta pe orizontala, transportandu-le astfel dintr-un loc in altul, atunci cand greutatea acestora este prea mare, iar abilitatile corpului uman sunt depasite.
In general acestea sunt folosite in domenii industriale pentru mutarea echipamentelor, in transporturi pentru incarcarea si descarcarea incarcaturilor sau in constructii pentru mutarea materialelor de constructie. Necesare din cele mai vechi timpuri pentru ridicarea anumitor cladiri si constructia, incarcarea si descarcarea navelor, aceste masini foloseau intial forta umana sau a animalelor. In timp, insa, au evoluat si s-au diversificat, astfel incat in prezent exista o gama foarte variata de macarale, care pot ridica o multitudine de sarcini folosind motoare electrice, motoare termice si sisteme hidraulice.


Exista mai multe tipuri de macarale, fiecare proiectate pentru domeniul specific in care vor activa. Unele dintre ele sunt fixe, deobicei ingroapate in beton, precum macaraua de tip turn, intalnita pe santierele unde se construiesc cladiri inalte, macaralele de tip pod sau suspendate care pot fi gasite in mediile industriale sau macaralele care se construiesc singure. Exista insa si macarale mobile care pot fi montate pe camioane, vapoare, tractoare cu senile sau trenuri. Acestea din urma au avantajul de a putea fi mutate cu usurinta dintr-o locatie in alta, insa nu au acelasi grad de stabilitate ca o macara fixa si in consecinta nu pot ridica sarcini la fel de mari. De fapt, indiferent de design-ul macaralei, aceasta trebuie sa indeplineasca trei cerinte: macaraua trebuie sa poata ridica greutatea incarcaturii, sa nu se darame si sa nu se rupa.

Macaraua de tip pod consta in doua senile suspendate care sunt conectate de un pod care se poate deplasa de-a lungul lor prin intermediul unui motor electric. Aceste macarale industriale sunt cel mai des folosite pentru rafinarea metalelor precum otelul, cuprul sau aluminiul si sunt implicate in fiecare pas a procesului de fabricatie pana cand metalul paraseste fabrica: materia prima este turnata in furnal cu ajutorul macaralei, metalul fierbinte este apoi transportat pentru a fi racit, iar apoi incarcat in camioane sau trenuri. Alte domenii in care aceste masini versatile sunt folosite sunt in industria automobilelor pentru transportul si asamblarea componentelor sau in orice domeniu unde mentenanta aparaturii implica ridicarea unor obiecte de greutate foarte mare.

Atunci cand este vorba de ridicarea unor incarcaturi, atat pentru macaralele de tip pod, dar si pentru multe altele se folosesc unul sau mai multe motoare electrice suficient de puternice pentru a rula sau a desfasura cablul de rezistenta de pe tamburul sau suportul unde acesta este tinut. Insa, motoarele electrice au in general un numar foarte mare de rotatii pe minut: 3000 rpm, 1500 rpm, 1000 rpm sau 750 rpm. Deoarece atunci cand se manevreaza greutati foarte mari este nevoie de stabilitate mai presus de orice, este imperativ ca viteza sa se mentina in anumiti parametri si de aceea este necesara montarea unui motoreductor care sa micsoreze numarul de turatii ale motorului. Un astfel de motoreductor este reductorul melcat. Acesta are abilitatea de a micsora numarul de turatii ale motoarelor electrice de la 1,5 ori pana la mii de ori si sa cresca in acelasi timp si cuplul motorului.

Din punct de vedere al principiului de functionare angrenajele reductoarelor melcate constau intr-un surub, numit melc, presat pe o roata cilindrica cu dintii curbati si dispusi in unghi. In acest fel se schimba atat miscarea rotationala a motorului cu 90 de grade, cat si planul in care are loc aceasta miscare. Motivul principal pentru folosirea unui reductor melcat, cum sunt cele din oferta Braco, este ratia de reductie ridicata, ratie care poate fi marita prin cresterea circumferintei rotii dintate. Daca ar fi folosite angrenaje conventionale ar fi nevoie de reductii multiple pentru a obtine acelasi nivel de reductie care se poate obtine cu un singur reductor melcat. Avantajul acestei proprietati este pe deoparte spatiul ocupat care este mult mai mic si numarul redus de parti mobile si in consecinta a defectelor care pot aparea.
O alta proprietate a reductoarelor melcate, precum sunt cele din ofeta Braco, este inabilitatea de a inversa directia puterii. Datorita fortei de frecare dintre roata dintata si melc, este aproape imposibil pentru o roata dintata careia ise aplica o forta sa puna in miscare melcul. Pe un angrenaj standard, input-ul si output-ul se pot inversa daca este aplicata suficienta forta. Aceasta creaza nevoia montarii un stop la angrenajele standard, complicand si mai mult setul.  Proprietatea de autoblocare este un alt avantaj al reductoarelor melcate care le face sa fie ideale pentru macare: oricat de mare ar fi greutatea ridcata, aceasta nu va putea niciodata sa copleseasca motorul.
 Dar, reductoare melcate nu sunt folosite numai pentru macarale , ele putand fi gasite si in alte aplicatii, atat industriale cat si domestice, exemple fiind cazul lifturile, al portile de inalta securitate, al diferentialele Torsen, snecuri, malaxoare si multe altele.

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu

Citesc cu mare interes gândurile voastre

S-ar putea sa iti placa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...